یادآوری مصائب کربلا و عاشورا و گریه کردن بر مظلومیت امام حسین(ع) از آن کارهایی است که بر انجام آن دستور داریم و نباید این واقعه درس‌آموز و جانسوز فراموش شود.

اربعین امروز، آیت‌الله العظمی و نشانه قدرت خداوند است

در ایام عزاداری اربعین حسینی قرار داریم. عاشورا و اربعینی که آن را کلاس درس می‌دانیم و در این مدرسه إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ تدریس شده و از هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة سخن‌ها گفته می‌شود. بدیهی است استثمارگران، استعمارگران و مستکبران عالم با این شعارهای بالابلند و الهی مخالفت خواهند کرد. این روزها بزرگ‌ترین تجمع مسلمانان جهان به محوریت زیارت امام حسین(ع) در حال شکل‌گیری است. میلیون‌ها انسان، میزبان و میهمان در مسیر کربلا به یکدیگر حَیّاکُم الله و رُوحی فِداکُم می‌گویند و اقتدار و یکپارچگی امت اسلامی را به رخ جهانیان می‌کشند.

اربعین امروز، آیت‌الله العظمی و نشانه قدرت خداوند است

دام ظله، استاد دروس خارج حوزه علمیه نجف اشرف از این ایام باعظمت برایمان سخن می‌گوید.

شیعه با اربعین در برابر مکتب‌های شیطانی ایستاده است

آیت‌الله بحرالعلوم با بیان اینکه ذکر مصیبت و خواندن مقتل عاشورا دستور دینی است، می‌گوید: یادآوری مصائب کربلا و عاشورا و گریه کردن بر مظلومیت امام حسین(ع) از آن کارهایی است که بر انجام آن دستور داریم و نباید این واقعه درس‌آموز و جانسوز فراموش شود. پیشوایان معصوم(ع) همواره برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا، شیعیان را به سوگواری و عزاداری توصیه و اثرات و ثمرات این شعائر را تشریح می‏کردند. احیای امر، یکی از دستورات مهم ائمه(ع) به شیعیان است که در روایات متعدد و فراوانی به محورهای آن پرداخته شده است. احیای امر اهل‌بیت(ع) یعنی حکمرانی بر اساس معارف دینی و زنده کردن حق اهل‌بیت(ع) و تبیین بزرگی‌های آن بزرگواران. مجالس ذکر مصیبت و عزاداری، ظرفیت و فضایی است که حقانیت اهل‌بیت(ع) و ولایت و امامت ایشان در آن بیان می‌شود و این مجالس عزاداری مدرسه‌ای برای شناخت امام و حجت الهی و احیای امر اهل بیت(ع) است. بر همین اساس مجالس عزای امام حسین(ع)، روضه‌ها و ذکر مصیبت، شرح زندگی و جهاد آنان با دشمنان و ستمگران و خلاصه بیان مظلومیت آن حضرات از مصادیق بارز احیای امر اهل‌بیت(ع) محسوب می‌شود.

ایشان ادامه می‌دهد: تعظیم کردن و احترام داشتن به عاشورا و اربعین، دستور قرآن کریم و عمل به آیه 36 سوره نور «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّه أَن تُرْفَع...» است و مسلمانان باید ببینند کدام سخن و یا مکتب در برابر این آیه‌ شریفه و آیه مودت قرار گرفته است. شیعه با تعظیم شعائر عاشورا در شهرهای خود و شرکت در مراسم جهانی اربعین در کربلا، با تمسک به شعار «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» و «لبیک یا حسین» در برابر مکتب‌های شیطانی شرق و غرب و تزویر و مکر سران استکبار قیام کرده و به این کار که دفاع از حرم محسوب می‌شود، افتخار می‌کند.

شیعه ساخته اربعین است

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه امروز عزای سیدالشهدا(ع) و به‌خصوص اربعین برای دشمن عزا به پا کرده است، می‌گوید: راهپیمایی عظیم اربعین و استقبال مسلمانان از سراسر جهان تمامی مذاهب باطله را به محکومیت کشانده است. برای همین ایادی استکبار به عزا می‌تازند و در پی درست کردن شبهاتی در دین برای عزاداری، توسل، زیارت و... هستند. حضور و شرکت میلیون‌ها جمعیت اهل معرفت در مراسم پیاده‌روی اربعین و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش، حاصلِ مجالس روضه‌خوانی خانه‌ها و حسینیه‌ها و بسیج دسته‌های مرثیه‌سرایی و عزاداری است و تا زمان ظهور یگانه روضه‌خوان عاشورا و ناحیه‌خوان کربلا، حضرت بقیه الله(عج) ادامه خواهد داشت تا اینکه ایشان آمده و با روضه‌اش تمام عالم را به آثار مودت یعنی گریه، ضجه و فریاد یا حسین(ع) واقف کند و مدال عبودیت به معنای اطاعت را به سینه‌چاکان عاشورا و اربعین عنایت فرماید. دولت‌های مستکبر و مردم استعمارزده بخواهند یا نخواهند منتقم مظلوم کربلا و شهید نینوا خواهد آمد و اربعین، علمدار علم منصوب و مدرسه‌ علم مصبوب، مبلغ «ما اُنزل» و نشان کمال دین، بدون دخالت دولت‌ها با حرکت صاحبان فطرت، پا برجا می‌ماند.

آیت‌الله بحرالعلوم اظهار می‌کند: شیعه با اربعین و شعار لبیک یاحسین(ع) پاسخگوی تبلیغات دشمنان شده است و هویت و شناسنامه خود را که حریت و آزادگی است به جهانیان نشان می‌دهد. در نظر داشته باشیم اربعین ساخته‌ شیعه نیست بلکه شیعه ساخته‌ اربعین است. اربعین که رمز موفقیت کارها و نمایش‌دهنده ‌پختگی و وصول به حق است، به قدرت الهی امروز خودش به موفقیت رسیده و برای شیعه کمّاً و کیفاً غذای پخته‌ای شده است. به همین دلیل است که اربعین امروز، آیت الله العظمی و نشانه قدرت خداوند است.

پاسدار اربعین باشیم

این عالم دینی یادآور می‌شود: باید دارایی‌های خود را شناخته و شکرگزار آن‌ها باشیم. یکی از این دارایی‌ها مکتب تشیع است. مکتبی که هم قرآن دارد و هم مفسر و مبین قرآن، یعنی عترت(ع). عترتی که تنها مفسر قرآن نیستند بلکه مجری آن هستند و آیه تطهیر نیز بر این مطلب دلالت دارد. امام ما امیرالمؤمنین(ع) امام انبیا هم است؛ وَاسْأَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنَاَ... و روایات ذیل آن بر این مطلب دلالت دارد. اما همین آقای بزرگ، خود را شاگرد پیامبر خدا(ص) می‌داند. پس دارایی ما پیامبر بزرگ(ص)، کتاب بزرگ و امام بزرگ است. سخن گفتن ایادی استکبار علیه روضه، اربعین و... نیز مربوط به همین دارایی و عظمت آنان است. آن‌ها مایل هستند تشیع به حسینیه و خانه محدود شده و کسی از نهضت عاشورا و قیام علیه ستمگران در سطح جهانی چیزی نگوید. امروز این عظمت دارایی ماست، عظمت اربعین، اتحاد میلیونی محبان امام حسین(ع) و ظرفیتی که میزبان و میهمان همه هیهات منا الذله گفته و علیه غاصبین، ظالمین و منافقین شعار می‌دهند. عزت ما در کربلا و عاشورا و اربعین است. اشک بر شهدای کربلا و به‌طور خاص امام حسین(ع) نیز از دیگر دارایی‌ها و سرمایه‌های ماست.

آیت‌الله بحرالعلوم توصیه می‌کند: باید همان‌طور که پاسدار غدیر هستیم و از اعیادی مثل غدیر خم، دهه فرخنده ولایت، مهدویت و... پاسداری می‌کنیم نسبت به عاشورا و اربعین هم امانتدار و پاسدار خوبی باشیم. با نیت خالص و برای خدا و با هدف تجلیل از شهدای کربلا همه پای کار باشیم. تمام هیئت‌های مذهبی و مردم، پیر و جوان، مرد و زن، دانشگاهیان و حوزویان همه متحد پای کار اربعین باشند. جوانانی که سرشار از احساسات پاک هستند و عواطف و احساسات خالصی دارند مراقب باشند این حس آن‌ها مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد. عزاداران و مرثیه‌سرایان مورد الطاف ائمه معصومین(ع) خاصه امام زمان(عج) هستند و باید این الطاف را با ادب در گفتار و تقوا در اعمال حفظ کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «کونوا لنا زینا» هیئتی باید موجب آبرو و زینت اهل بیت(ع) باشد و با افراد منحرف در جاده غلو و تصوف مبارزه کند. همه تلاش کنیم اربعینی باشکوه و بسیار مجلل و بزرگ داشته باشیم و از دور و نزدیک به فیض زیارت آقا امام حسین(ع) نائل شویم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.